بارداری مجدد ظرف شش ماه از زایمان، خطر ابتلا به دیابت را افزایش نمی دهد

4 دسامبر 2019 - محققان دانشگاه Curtin، شواهد کافی دال بر این که باردار شدن مجدد در مدت شش ماه پس از زایمان، با افزایش خطر دیابت حاملگی همراه است، بدست نیاوردند.

در این تحقیق که در Annals of Epidemiology منتشر گردید، محققان داده های مربوط به بیش از 100،000 مادر را در بزرگترین ایالت استرالیا( استرالیای غربی) که بین اول ژانویه 1980 و 31 دسامبر 2015 زایمان داشتند، بررسی نمودند تا تاثیر بارداری مجدد به فاصله ی کوتاهی از زایمان پیشین را بر خطر دیابت حاملگی ارزیابی کنند.

دکتر Gavin Pereira، نویسنده ارشد این مقاله، از دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه Curtin، گفت: سؤالاتی درباره فاصله ی بین زمان تولد یک نوزاد تا بارداری بعدی و تأثیر آن بر نتایج تولد مطرح شده است.

دکتر پریرا گفت: سازمان بهداشت جهانی (WHO) و کالج آمریکایی زنان و زایمان، توصیه می کنند که زنان قبل از شروع بارداری بعدی حداقل دو سال صبر کنند.تحقیقات قبلی نشان داده است که هم فاصله ی کوتاه و هم فاصله ی طولانی بین زایمان و بارداری بعدی، خطر ابتلا به دیابت حاملگی را افزایش می دهد. دیابت بارداری یکی از مهمترین عوارض بارداری است که شش تا 13 درصد از بارداری ها را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد. با این وجود، ممکن است نتایج مطالعات پیشین، تحت تأثیر حجم نمونه های کوچک و محدود به افراد بستری در بیمارستان و عدم کنترل عوامل مداخله کننده ی مهم مانند وضعیت اقتصادی-اجتماعی، قرار گرفته باشد.

دکتر پریرا ادامه داد: در این مطالعه ما دریافتیم كه زنانی كه مجددا در طی شش ماه یا پس از گذشت 24 ماه و یا بیشتر بعد از زایمان قبلی، باردار شده اند، نسبت به زنانی كه در محدوده ی زمانی 18 تا 23 ماه پس از زایمان قبلی خود، باردار شده اند، در معرض خطر بیشتری برای دیابت بارداری قرار نمی گیرند.

نویسنده ی اصلی این مقاله، آقای Amanuel Tesfay Gebremedhin، از دانشکده بهداشت عمومی Curtin، گفت: این یافته ها پیامدهای مهمی برای خانواده هایی دارد که در یک دوره زمانی کوتاه تر به دنبال بارداری بعدی هستند.یافته های ما از ادعاهای قبلی مبنی بر افزایش خطر دیابت بارداری در زنانی كه در طی شش ماه از زایمان قبلی خود باردار می شوند، حمایت نمی كند.

آقای Gebremedhin اظهار داشت: در تحقیقات آتی به بررسی اثرات فاصله ی کوتاه بین دو بارداری بر خطر ابتلا به دیابت بارداری در حاملگی دوم، برای زنانی كه حاملگی قبلی آنها پیچیده بوده است، خواهیم پرداخت.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-12-months-birth-diabetes.html